زنده باد زندگی

زنده باد

زنده باد زندگی

زنده باد

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

کارشناسان دانشگاه لوئیزیانا در آمریکا به تازگی نوعی آزمایش تشخیصی برای بررسی امکان ابتلای افراد به بیماری آلزایمر طراحی کرده‌اند که در آن از نوعی تصویر برای سنجش توانایی تشخیص جزییات بصری استفاده می‌شود.

تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید دارای چهار شیء به رنگ بنفش است که یکی از آن‌ها دارای تفاوت اندکی با سایرین است. آیا شما می‌توانید از میان چهار شیء موجود در تصویر، شیء متفاوت را تعیین کنید؟
آلزایمر

جواب سوال بالا آدمک شماره چهار است که دارای دست‌های کشیده‌تری در مقایسه با سایر اشکال است.

محققان دانشگاه لوئیزیانا از این تصویر برای بررسی امکان ابتلا به آلزایمر در شماری از افراد مبتلا به این بیماری در فاصله سنی ۴۰ الی ۶۰ سال و نیز فرزندان آن‌ها استفاده کردند و دریافتند که تعداد زیادی از آن‌ها نمی‌توانند مهم‌ترین تفاوت اشیاء موجود در تصویر را تشخیص دهند.

افرادی که قادر به شناسایی تفاوت‌های تصویر نبوده‌اند، اسکن مغزی‌شان احتمال بالایی از ابتلا به آلزایمر را نشان می‌داد.

گفتنی است؛ با توجه به نبود روش‌های درمانی قطعی یا واکسن و داروهای پیشگیری و درمان‌کننده بیماری آلزایمر شناسایی بیماری در مراحل اولیه و حتی قبل از نمایان شدن علائم می‌تواند یک برگ برنده مفید در دست پزشکان برای کمک به بیمار و جلوگیری از شدت یافتن بیماری باشد.

منبع: Dailymail
  • مریم روحانی
ناهید ازغندی روانشناس کودک در گفتگویی اظهار داشت: انجام برخی بازی ها و حرکات برای کودکان به افزایش تمرکز و دقت آن ها کمک می کند که ساخت و بازی با حباب نمونه ای از این موارد است که باعث ایجاد هیجان و برانگیختن حس کنجکاوی آن‌ ها می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: تهیه اشکال هندسی به رنگ های مختلف و نوشتن اعداد یا حروف پشت آن ها توسط والدین و همچنین درخواست از کودک برای مرتب کردن آن ها براساس شکل یا رنگ و شمردن اعداد، یکی دیگر از بازی‌ های تاثیر گذار بر هوش کودکان است.

ازغندی تصریح کرد: بازی با چوب کبریت به صورت ساخت اشکال و چیدن آن‌ ها به طور منظم در داخل جعبه همچنین تهیه بطری با سایزهای مختلف و درخواست از کودک که در مدت زمان مشخص درب آن‌ ها را ببندد، باعث می شود تا ذهن او با مفهوم نظم در اشیاء و سرعت عمل در انجام کارها آشنا شود.
 
این روانشناس کودک در پایان گفت: بازی با بادکنک و چیدن آن‌ ها براساس رنگ و سایز، آشنایی با مدل برگ های مختلف درختان همچنین بستن چشم کودک و قرار دادن اشیاء متفاوت در دست او  و درخواست برای حدس زدن نام آن وسیله، از جمله دیگر بازی‌ هایی است که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود.
  • مریم روحانی
شیوا وکیلی روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های زوجین در سال های اولیه ازدواج، سعی در تغییر رفتار طرف مقابل است که در بیشتر موارد با شکست مواجه شده و زمینه ساز بروز اختلافات و درگیری‌ها می شود.

وی در ادامه افزود: بسیاری از جوانان هنگام آغاز زندگی مشترک با خیال تغییر رفتار طرف مقابل خود اقدام به ازدواج می کنند، که باید در نظر داشته باشند که گاهی رفتاری  از همسر خود  تغییر آن را دارند، به هیچ وجه منطقی و قابل انجام نیست.

وکیلی تصریح کرد: زوج های جوان باید بدانند که نیازی به گفتن این جمله که فلان رفتار تو بد است و باید تغییرش بدهید ، به همسر خود نیست بلکه بهترین روش برای اصلاح رفتارهای نادرست وی، زمانی است که او رفتار صحیح شما و تاثیرات مثبت آن را مشاهده کند و در این شرایط طرف مقابل  سعی در تغییر رفتار خویش می کند.

این روانشناس در پایان اضافه کرد: هرگز با همسر خود برای تغییر رفتارش جر و بحث نکنید و از گفتن جملاتی نظیر من خوب هستم و تو بد یا تو را این گونه دوست ندارم، به او بپرهیزید همچنین از گوشه و کنایه زدن یا تحقیر و سرزنش وی خصوصا در جمع دوستان و آشنایان دوری کنید زیرا باعث ایجاد تنش در روابط شما و بروز پرخاشگری همسرتان می‌شود.
  • مریم روحانی
 وجیهه مشهدی نبی روانشناس خانواده در گفتگویی برخی دختران در حال بالا رفتن سنشان با حضور اولین خواستگار، بدون در نظر گرفتن شرایط و اصول اولیه تن به ازدواج می دهند که این امر از رایج ترین اشتباهات درتصمیم گیری برای ازدواج است. 

وی اضافه کرد: از دیگر اشتباهات بعضی خانم ها در ازدواج این است که با وجود دارا بودن شرایط مطلوب  یک خواستگار از بسیاری جهات مورد تایید است، به دلیل حرف و حدیث های بی منطق دیگران اجازه دوست داشتن آن فرد را به خود نداده و به خواستگار خود جواب منفی می دهند که این یک خطای بزرگ در زندگی محسوب می شود. 

مشهدی نبی در ادامه گفت: مقایسه  خواستگارها با یکدیگر و افرادی که در اطرافتان می‌شناسید کار صحیحی نیست زیرا هیچ کس در هر شرایطی نمی تواند کاملا بی عیب و نقص باشد، همچنین تفکر به گذشته و اندوه به دلیل از دست دادن خواستگاران قبلی اشتباهی دیگر در امر ازدواج بوده که مانع از تصمیم گیری درست و منطقی می شود.

این روانشناس خانواده در پایان تصریح کرد: خانم ها نباید به دلیل اینکه مورد تایید دیگران قرار نمی گیرند، خود را پر از اشکال دانسته و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند زیرا سرنوشت هرکس با دیگری متفاوت بوده و ازدواج تنها راه موفقیت نیست.
  • مریم روحانی

راه های ایجاد گفتگوی سالم در زندگی

حتی زمانی که دلخور هستید، گفتگو را با سرزنش، اشتباه نگیرید. وقتی با سرزنش و انتقادتان شیره وجود دیگری را میمکید راه میگشایید تا شیره ذهن و تن و امور خودتان مکیده شود. در واقع به پیشواز بیماری و بدبختی و آشفتگی و تنگدستی می روید. هشیار شوید و خود را از چرخه تکرار برهانید.

خانم محترم! شما مجاز هستید که ناراحتیتان را نشان بدهید اما محترمانه! با همان لطافتی که الهه عشق، در درون شما به ودیعه گذارده است، با یک اخم یا رویگردانی. زن نباید رستم وار رفتار کند. لطافت زنانه را یاد بگیرید و در تمام امور جاری سازید.


اهمیت گفتگو


آقای محترم! زنها از مردهایی که هر صحبت کوچک را به بحثی ادامه‌ دار و مشاجره تبدیل میکنند و با داد و فریاد موجب احساس ناامنی در فضا میشوند، خوششان نمی‌آید. معمولا افراد سلطه‌ جو تُن صدای بلندتری دارند و با ایجاد جو رعب، تهدید و وحشت میخواهند گفتگو به سر انجام برسد. قاطع باشید و پر جبروت! اما قاطعیت با خشونت، یکی نیست!

مردان و زنان باید به یاد داشته باشند که با همسرشان همخانه نیستند، بلکه همسر و هم مسیرِ وحدت و کمال هستند. اجازه ندهید طرف مقابلتان، احساس فقر و کمبود کند اما مراقب باشید که محبت را به افراط نکشانید. در عین شاد بودن با یکدیگر، فردیت خود را نیز حفظ کنید و بدانید که آن دیگری، که همسر شماست، وامدار شما نیست!

وقتی همسر شدیم، باید همسری کنیم. فرق نمیکند، چه زن و چه مرد، در همه زمینه‌ ها میتوانند با گفتگو، برنامه‌ ریزی مستمر، همکاری در کار منزل، بیرون رفتن، میهمانی، خرید و … موجبات صمیمیت بیشتر را فراهم آورند.

از “قدرت کلام” غافل نباشید! بسیاری از مردم به هنگام گفتگو، کلماتی مخرب را ادا میکنند، مثل: مریضم، ورشکست شدم، جانم به لبم رسید، بد شانسم، زندگیم زهر مار شده و … به یاد داشته باشید: از سخنان تو، بر تو حکم خواهد شد. کلام، بازتابی دارد که به خود شما بازخواهد گشت و حتی اگر بر زبان نرانید و در دل، ناراضی باشید، تشعشعات شعوری شما زمینه را برای بازتاب منفی به سمت خودتان فراهم خواهد نمود. دوگانگیها را کنار بگذارید و با یکرنگی با زندگیتان روبرو شوید. درمورد مسایل و مشکلات با همسرتان گفتگو کنید و بر روی نتیجه، پافشاری نکنید.


گفتگوی سالم و سازنده در زندگی مشترک


یکی دیگر از وجوه تفاوت گفتگو در زنان و مردان این است که زنان سوال کردن را راهی برای ادامه گفتگو و مکالمه میدانند در حالی که مردان سوال کردن را راهی برای دریافت اطلاعات بیشتر قلمداد میکنند. برای همین، ممکن است مردان از اینکه همسرشان تماس بگیرد و بپرسد: “کجایی؟” ناراحت شوند و احساس کنترل شدن پیدا کنند. در حالی که قصد زن، فقط آغاز یک مکالمه بوده است و نه تفتیش!

شخصی که مرتباً واکنش های عاطفی خود را سرکوب میکند، سریعتر بیمار میشود. حتی میتوان این فرضیه را نیز مطرح کرد که اگر مردان به طورِ متوسط هفت سال کمتر از زنان عمر میکنند، به این خاطر است که کمتر از راهِ گفتگو، عواطف و احساساتِ خود را ابراز میکنند. سکوت به هنگامِ تحملِ مشکلات، برای مردان صفتی ممتاز محسوب میشود!

به این دلیل گفتگو و ابراز وجودِ خلاق از جمله شیوه‌ های مهم درمان است، ابرازِ وجود امکان میدهد که افکار و عواطف به جریان بیفتند. از شخصِ افسرده بخواهید وضعِ خود را نقاشی کند یا شعری درباره آن بسراید، فوراً حالش بهتر میشود. اولاً به این دلیل که به جایِ آن که در افسردگی خود فرو برود، آن را به عینیت در می‌آورد و خود را بیرون میریزد. ثانیاً ابراز نظر او را در جریان زندگی قرار میدهد و همین اقدام نوعی بازگشت به زندگی خواهد بود. وقتی درجا میزنیم و متوقفیم، در واقع خلافِ جریانِ زندگی عمل میکنیم.


اهمیت گفتگو در زندگی


برای جلوگیری از ایجاد کدورت، بین گفتگوهایتان، در هر زمینه‌ ای، صمیمت در شنوندگی را از یاد نبرید. بدانید که رابطه مهمتر از شخص است. همانطور که به صحبتهای نزدیکترین دوستتان گوش میدهید به همسرتان هم گوش بسپارید. گاهی طرف مقابل، تنها نیاز به تخلیه روانی یا یک نگاه و کلام محبت آمیز بی‌ ریا دارد و نه راهکار!

میتوانید حتی بعد از بحثهای طولانی از یکدیگر برای زمانی که گذاشتید، تشکر و قدردانی کنید. مردها و زنها گاهی نیاز دارند که بدانند علیرغم خطاها و نقصهایشان، همچنان در نظر دیگری، ارزشمند و مفید هستند.

شاید اگر زن و شوهرها روی مهارتهای کلامیشان کار میکردند، یعنی مرد به زن محبت میکرد و زن به مرد قدرت میداد و با جمله‌ های زیبا، حتی در اوج مشکلات، قدردان زحمات هم بودند هیچ وقت زندگیشان به بن بست نمیرسید.

متاسفانه فرهنگ گفتگو در جامعه و خانواده‌ های ما خیلی ضعیف است. ما یاد نگرفته‌ ایم در اختلافات بدون اینکه عصبانی بشویم با همدیگر حرف بزنیم، چون اغلب، وارد جدال قدرت میشویم.

در حالی که گفتگوی سالم و منطقی نه تنها بسیاری از مسائل کنونی را حل میکند، بلکه از اختلاقات آینده نیز پیشگیری میکند. گفتگوهای منطقی برکات زیادی دارد که ما بخاطر فرهنگ ضعیف از آن محروم هستیم.


برای مثال بسیاری از آقایان نمیدانند وقتی زنی ناراحت است برای حل مشکلش نیازمند کسی است که فقط به حرفهایش گوش بدهد و نشان بدهد که احساسات وی برایش مهم است. بدترین حرکت مرد در گفتگو با همسرش بی‌ اعتبار کردن احساسات اوست. پس به او نگویید: چقدر ضعیفی، زیادی احساساتی هستی، بیخودی گریه نکن و …



  • مریم روحانی

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مراسم عروسی درباره عروس خانم است و نه شما! اگر چه که شما می خواهید با داشتن آرایشی غلیظ چشم و لب، تک باشید به خاطر داشته باشید که شما عروس خانم نیستید! زیبایی در سادگی نهفته است و به عنوان مهمان عروسی بهتر است آرایشی نرم، ساده داشته باشید. برای اینکه خود را آرایش کنید بدون اینکه در انجام آن زیاده روی کنید بهتر است چند پیشنهاد آرایشی در ادامه متن را دنبال کنید.


با توجه به سه قسمت اصلی صورت یعنی پوست، چشمان و لب ها می توانید آرایشی ساده، مناسب و زیبا داشته باشید. ابتدایی ترین و مهمترین چیزی که باید به آن دقت کنید پوست شما است. 

کرم های بی بی برای مراسم عروسی یکی از گزینه های عالی برای استفاده بر روی پوست شما است. 

این کرم ها نرمی و زیبایی خاصی به پوست شما می بخشد. بعد از آماده سازی پوست صورت خود، مکمل در خور و مناسب آن آرایش چشمان شماست. می توانید بعد از مرتب سازی ابروی خود، یک سایه روشن براق بین مژه ها و ابرو خود بزنید بعد از آن می توانید از رنگ نرم خاکستری استفاده کنید. فقط دقت کنید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید تا نمای چشم شما بی حالت نشود بعد از اعمال این آرایشها میتوانید در نهایت دو لایه ریمل بر روی مژه های خود بزنید.

 بعد از آماده سازی پوست صورت خود و آرایش چشمانتان نوبت به لب ها می رسد. از رژ لب قرمز استفاده کنید و آرایش خود را با استفاده از خط لب و براق کننده که با رنگ رژ لب شما همخوانی داشته باشد تکمیل کنید

  • مریم روحانی

دگمه سر آستین دگمه ای طراحی شده و زینتی است که مردان از آن استفاده می کنند تا آستین های پیراهن خود را به هم چفت کرده و محکم کنند و یکی از معدود تزییناتی است که در بین مردان محبوب و استفاده از آن به خصوص در مراسم رسمی رایج است.

این نوع از دگمه یکی از محبوب ترین متعلقات لباس داماد است و هر دامادی که بخواهد ظاهری کامل و زیبا داشته باشد بهتر است از آن استفاده کند. دگمه سر دست نمایی دلفریب به ظاهر داماد می دهد و سلیقه وی را در پوشش به نمایش می گذارد.

دگمه سر دست

در اکثر مواقع با پیراهن هایی که می تواند در بیشتر مراسم عروسی یکنواخت باشد این دگمه سر آستین است که پیراهن و ظاهر پوشش داماد را برجسته و زیبا می کند. هیچکدام از متعلقات لباس داماد به اندازه دگمه سر آستین نمی تواند وقار داماد را به نمایش بگذارد.

در نهایت یکی از بهترین وسیله ها برای اضافه کردن رنگ به لباس داماد دگمه سر دست است که اگر درست و صحیح انتخاب شود و هماهنگ با رنگ مراسم عروسی و پوشش داماد باشد، لباس و ظاهر داماد را در مراسم عروسی منحصر به فرد خواهد کرد

  • مریم روحانی