زنده باد زندگی

زنده باد

زنده باد زندگی

زنده باد

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

اعظم ذوالفقاری روانشناس در گفتگو با اشاره به اهمیت رعایت نکاتی در فصل امتحانات برای افزایش تمرکز دانش آموزان اظهار داشت: والدین باید توجه داشته باشند که میهمانی را در فصل امتحانات تا حد امکان کاهش دهند چرا که سطح تمرکز دانش آموز در فضای شلوغ کاهش پیدا می کند.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه تمرین و مطالعه یکی از راه های موفقیت در امتحانات است،افزود: والدین هم می توانند با یادآوری توانایی واستعدادهای فرزندشان در افزایش میزان موفقیت وی تاثیر گذار باشند 

 وی اضافه کرد : خانواده ها باید برنامه های تفریحی و سفرهای خود را به بعد از امتحانات موکول کنند چرا که استرس امتحان مانع از لذت بردن فرزندتان از طبیعت و سفز می شود. 
 
ذوالفقاری تاکید کرد:والدین باید تفریح کوتاه مدت را در زمان امتحانات فرزندان در نظر بگیرند  چرا که یکنواختی زمان امتحانات انر‍‍‍زی دانش آموزان را تضعیف کرده و نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.
  • مریم روحانی

  • مریم روحانی
اعظم ذوالفقاری روانشناس در گفتگوبا اشاره به اینکه  حسادت بر زندگی افراد تاثیر منفی دارد، اظهار کرد: شخص حسود باید توانایی ها،امکانات و داشته های خود را به صورت واقع بینانه مورد ارزیابی قرار دهد و بر مبنای آنچه که برخوردار است،برای ارتقاء جایگاه شغلی،معنوی،اجتماعی،اقتصادی خود تلاش کند،و خود را با دیگران مقایسه نکند.

وی افزود: حس حسادت بر فکر و دیدگاه افراد غلبه  می کند و به جای تلاش برای رسیدن به نقطه مطلوب، سعی می کنند با توسل  به شیوه های ناسالم و مانع تراشی، مسیر موفقیت دیگران را به بیراهه سوق دهند.
 
ذوالفقاری بیان کرد: یکی دیگر از تبعات حسادت،بغض و کینه است که می تواند باعث شکاف میان افراد و گاه به ضربه زدن و انتقام جویی های غیر منطقی تبدیل شود.
 
 این روانشناس گفت: انسان حسود  از برنامه ریزی های خود در راه رسیدن به موفقیت باز می ماند.
 
ذولفقاری گفت:شخص حسود بعد از مدتی به فردی منفعل تبدیل می شود که به جای تمرکز به زندگی شخصی خویش،به داشته های زندگی دیگران حسد می ورزد که متاسفانه نتیجه ای جز بیماری برای فرد ندارد.
  • مریم روحانی
گرفتن روزه کله گنجشکی روش خوبی برای تمرین روزه داری در نوجوانان است.
 
وی افزود: والدین در انجام فرایض دینی و معنوی نباید به نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند، سخت گیری کنند.

این روان‌شناس تصریح کرد: سخت گیری زیاد والدین باعث می شود تا نوجوانان کمتر به انجام امور دینی و مذهبی تمایل نشان دهند.
  
فراهانی گفت: والدین باید توانایی نوجوان خود را بسنجند و در حد توان، وی را موظف به انجام فرایض دینی کنند و با دادن اطلاع و آگاهی بیشتر زمینه جبران کمبودها را برای آن‌ها فراهم کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد سخت گیری زیاد والدین موجب می‌شود تا نوجوانان تصور نادرستی از دین در ذهن خود بپرورانند و نسبت به آن بی رغبت شوند، تصریح کرد: تمرین روزه‌داری قبل از سن بلوغ، آمادگی جسمی، تغذیه صحیح و خواب کافی برای روزه دارانی که تازه وارد ضیافت الهی شده اند لازم و ضروری است.
 
این روان‌شناس با اشاره به لزوم آموزش روزه‌داری از سوی والدین به نوجوانان تصریح کرد: دانستن این اطلاعات باعث می شود تا نوجوانان با اشتیاق بیشتری روزه بگیرند و روزه خواری برخی هنجارشکنان در آنان تاثیرات منفی نگذارد.
  • مریم روحانی
جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین یکی از موضوعات مهمی است که کارشناسان در این مورداختلاف نظر دارند، عده ای معتقدند این کار باید بین 12 تا 18 ماهگی کودک یعنی پیش از شکل گیری ترس های خیالی او صورت گیرد.

 وی در ادامه گفت:روانشناسان این دوره را به دلیل مفهوم نبودن ترس از تاریکی برای کودک و رفع وابستگی کودک به والدین به خصوص مادر،برای جداسازی اتاق خواب کودک از والدین مناسب می دانند.

 منادی تصریح کرد:اکثر روانشناسان اعتقاد دارند که تا سن حدود 2 و نیم سالگی بهتر است کودک در اتاق والدین خود ولی در تخت جدا بخوابد و جدا شدن اتاق او بعد از این سن انجام شود.

 این روانشناس اضافه کرد: جدا کردن اتاق خواب کودک باعث ایجاد اعتماد به نفس و استقلال در کودک می شود و همچنین اعتماد فرزند به والدین خود را بیشتر می کند.

وی عنوان کرد: بهترین روش این است که کودک از 2 سالگی از والدین جدا بخوابد اما اگر  کودکان را زودهنگام و به اجبار جدا کنید نه تنها جدا نمی‌شوند بلکه احساس ناکامی  در آن ها ایجاد می‌شود.

منادی در پایان تأکید کرد: والدینی که فرزندشان اضطراب جدایی دارد، نباید برای رفع این مشکل،او را زودتر مستقل کنند بلکه باید با کمک متخصص و در طولانی ‌مدت این کار اجرا شود.
  • مریم روحانی
اعظم ذوالفقاری روان‌شناس در گفتگویی با اشاره به آداب و معاشرت کودکان اظهار داشت: والدین باید از دوران کودکی اعمالی مانند سلام و خداحافظی کردن، کمک به دیگران، عذرخواهی کردن، احترام به بزرگترها، گذشت و فداکاری را به شیوه مناسبی به کودکان خود آموزش دهند.
 
وی افزود: والدین باید به فرزندان خود یاد دهند تا در زمان گفتگو با دیگران از مسخره کردن آنها، خندیدن بی‌جا، گفته‌‌های غیراخلاقی بپرهیزند.
 
ذوالفقاری گفت: کودکان باید هنگام صحبت کردن مکث کردن کوتاه را یاد بگیرند، چرا که باعث فکر کردن قبل از شروع صحبت می‌شود. آنها نباید یکسره پرگویی و بدون فکر صحبت کنند.
 
وی بیان کرد: پدر و مادر باید راهنمای اجتماعی و رفتاری کودک خود باشند و در کنار آنها وقت بگذارند.
 
این روان‌شناس تصریح کرد: والدین در هنگام صحبت کردن، خوب حرف بزنند و از لغات عامیانه کمتر استفاده کنند تا الگوی مناسبی برای کودکان باشند.

ذوالفقاری گفت: والدین باید رفتارهای قابل قبول اجتماعی کودک خود را تشویق و تحسین کنند و در راه تعلیم این آداب صبور باشند زیرا، راه نسبتا طولانی پیش رو دارند.
  • مریم روحانی
فرید منادی روانشناس در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اهمیت رعایت نکاتی اخلاقی برای جذب اطرافیان اظهار کرد: همه افراد خواهان افزایش جذابیت شخصیت خود در میان اطرافیان و دوستان  هستند که با رعایت نکاتی مانند  شاد بودن و خوش برخوردی با اطرافیان می توان به قانون جذب دست یافت.

وی در ادامه گفت: از جمله عوامل جذابیت در میان اطرافیان، رضایت از داشته های خود، کمک به دوستان در هنگام نیاز، عشق ورزیدن به دوستان و اعضای خانواده و همچنین توجه به فرد مقابل در هنگام صحبت کردن با او است که باعث ایجاد اعتماد طرف مقابل به شما می شود.

منادی تصریح کرد: صداقت، آراستگی ظاهری،پرهیز از دروغ، بدگویی و غیبت، در مورد دوستان از دیگر کلیدهای دست یابی به قانون جذب است.

این روانشناس خاطر نشان کرد: اعتماد به نفس و مثبت اندیشی می تواند نقش قابل توجهی در جذابیت شما در میان دوستان تان داشته باشد زیرا این رفتار موجب دلگرمی و در نتیجه ایجاد انگیزه و امید در میان اطرافیان می شود.

وی با بیان اینکه خوش برخوردی و داشتن اعتماد به نفس بالا موجب می شود که در اولین برخورد تأثیر مثبتی بر شخص مقابل بگذارد، تأکید کرد: شوخ طبعی تاثیر مثبتی در افزایش انرژی مخاطب دارد، که البته در این کار نباید زیاده روی کرد و یا از جوک های زشت و زننده استفاده شود چرا که تاثیر معکوس بر فرد دارد.

منادی گفت: اگر مخاطب شما در زمینه خاصی سابقه درخشانی داردبا اشاره به این موفقیت او را تحسین کنید.
  • مریم روحانی